Köpvillkor

2023-09-17

Här kan du läsa vad som gäller – våra köpvillkor – när du handlar i vår butik.

Beställningar

Vi levererar endast inom Sverige. Om du finns någon annanstans och vill beställa något kan du skicka ett mejl till butiken@lustohjarta.se så ska vi se om vi kan hjälpa dig.

När du slutfört din beställning skickar butiken en orderbekräftelse till din e-postadress. I mejlet finns alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss med mejl till butiken@lustohjarta.se.

Leveranstid och leveranssätt

Vi skickar det du beställt så snart vi kan efter att din betalning kommit Lust & hjärta tillhanda.

Under maj-september skickar vi beställda varor endast en gång i veckan – på måndagar. För att din beställning ska hinna med i måndagsleveransen behöver vi ha den oss tillhanda före kl 12.00 på söndagen. Så här måste vi göra eftersom vi under den här perioden oftast håller till ute i torpet och har då inte nära till något postkontor. Skulle du av någon anledning ha bråttom med leveransen – skicka ett mejl till butiken@lustohjarta så ska vi se om det går att ordna.

Vi meddelar tydligt på butikens startsida om vi till exempel reser bort på semester och därför inte kan leverera varor under en period.

Normalt finns alla produkter du kan beställa från oss för omgående leverans. Om det vid något tillfälle uppstått ett fel i vårt lagersaldo som gör att vi inte kan skicka ut varan direkt så kommer vi att kontakta dig så att vi gemensamt kan hitta en bra lösning.

Vi använder oss av Postnord och skickar spårbart till din brevlåda. Om paketet inte ryms i brevlådan får du hämta ut det hos ditt Postnord-ombud. Leveranstiden, efter att vi lämnat det du beställt till Postnord, är ca 1-4 dagar beroende på var du bor. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på speditören.

Om paketet inte dyker upp hos dig inom rimlig tid efter din beställning ber vi dig skicka ett mejl till butiken@lustohjarta.se så hjälper vi dig och kommer överens om hur vi ska göra.

Vi tänker på miljön och återanvänder emballage när det är möjligt att göra så.

Fraktkostnad

Fraktkostnaden beror av vikten på det du beställt, se Postnords prislista för inrikes brev som är spårbara (Skicka direkt). Vi skickar fraktfritt för beställningar från 500 kr i värde – så sambeställ gärna med vänner =)

Priser

Alla priser i butiken är skrivna i svenska kronor inklusive moms. Det är alltid priset du ser i butiken – när du väljer att göra din beställning – som är det gällande. Om vi till exempel har rabatt på en vara och den tagit slut så är det inte säkert att rabatten fortfarande gäller om vi fyller på med fler av varan. Men det är egentligen inget problem – minns att det är priset du ser i butiken vid beställningstillfället som gäller. Alltid.

Betalsätt

Du kan betala med kort, ditt Paypal-konto eller till vårt bankgiro 805-5238. Vi håller din beställning i 7 dagar om du väljer att betala till vårt bankgiro. Har betalning inte inkommit till vårt konto inom den tiden makulerar vi din beställning.

Ej uthämtade paket

Vi debiterar dig en avgift på 298 kr för hantering och returfrakt om du inte hämtar ut ditt paket.

Transportskada

Om ditt paket är skadat när du hämtar ut det ska du anmäla skadan direkt på plats hos ombudet. Ta ett foto på skadan och kontakta oss sedan med mejl till butiken@lustohjarta.se och förklara vad som hänt med ditt paket.

Ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Du kan läsa mer hos Konsumentverket.

Vi vill att du ska vara helt nöjd med våra produkter. Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd vill vi att du först meddelar oss detta via e-post till butiken@lustohjarta.se och därefter returnerar produkten. Bifoga alltid namn, adress, telefonnummer och/eller e-postadress samt kontonummer för återbetalning.

För att du ska kunna nyttja din ångerrätt måste du returnera varan i oskadat och oanvänt skick, i originalförpackning och med alla designermärken och andra lappar i behåll. Vid nyttjande av ångerrätten är det du som står för returkostnaden. Du kan inte låta paketet gå i retur på vår bekostnad, i sådana fall debiterar vi 298 kr inkl moms för returfrakten precis som när man inte hämtar ut sitt paket.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan vi skickar dem till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss på butiken@lustohjarta.se för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Du ska skicka klagomålet till oss omedelbart efter att du upptäckt defekten.

Hur går du till väga vid reklamation?

Du ska alltid reklamera eventuella fel och defekter till butiken@lustohjarta.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet – ta gärna ett foto som du skickar med.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

Behandling av personuppgifter

Personuppgifter är reglerade enligt Allmänna dataskyddsförordningen EU 2016/679, mer känt under den engelska förkortningen GDPR (General Data Protection Regulation).

Genom att godkänna Lust & hjärtas köpvillkor, godkänner du också att vi behandlar dina personuppgifter elektroniskt och att vi kan använda dina personuppgifter för att kontakta dig angående din beställning. Vi lagrar endast de uppgifter vi behöver för att hantera din beställning, samt de uppgifter, exempelvis skattetekniska, som vi behöver redovisa för svenska myndigheter. Vi använder inte dina persondata för att skicka reklam eller nyhetsbrev om du inte aktivt anmält dig för att få nyhetsbrev och annan information från oss.

Lust & hjärta har ingen tillgång till din kreditkortsinformation.

Alla uppgifter om dina beställningar och dina besök i butiken finns lagrade i svenska servrar i Sverige. Vi använder inte Google för att samla statistik om besökare och deras beteende i butiken.

Läs mer om det här på sidan Hantering av personuppgifter

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vi tar inte ansvar för eventuella förändringar av produkter/produktegenskaper som gjorts av respektive leverantör eller på grund av andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt men kan inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende då färgskillnad kan förekomma beroende på din bildskärms färginställningar och upplösning.

Ändringar av köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i köpvillkoren. Vi publicerar ändringar av villkoren online på webbplatsen. Du accepterar de ändrade villkoren i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Lust & hjärta

Varukorg
Rulla till toppen